021 May 2018

COLESTEROLUL - „ucigaşul silenţios”

Analize și investigații

by Maria Marian

COLESTEROLUL este o substanță grasă, necesară pentru buna funcționare a organismului, participă la formarea membranei celulare, a unor hormoni, a vitaminei D, etc. O parte din această substanță este  produsă de ficat, iar alta este obținută direct din alimentație. Deci, este absolut normal să avem colesterol. Însă, într-o anumită limită! Creșterea nivelului de colesterol în sânge este dăunătoare și reprezintă un factor de risc cardiovascular.

Colesterolul mărit nu prezintă manifestări clinice, de aceea controlul și depistarea timpurie este foarte importantă în prevenția bolilor cardiovasculare!

Colesterolul este cunoscut sub două forme: LDL (Colesterolul rău) și HDL (Colesterolul bun). 

LDL (Colesterolul rău)

LDL este colesterolul rău a cărui surplus se depune pe pereții vaselor de sânge, care poate îngusta sau chiar bloca pereții arterelor. Rezultatul poate fi apariţia infarctului miocardic sau a unui accident vascular cerebral. LDL reprezintă cea mai mare parte a colesterolului din sânge.

HDL (Colesterolul bun)

HDL este colesterolul bun ce curăță depozitele de colesterol depuse pe pereții vaselor de sânge, aducându-l din nou în ficat, care apoi este trimis spre intestine.

Inițial persoana care are colesterolul mărit poate să nu aibă simptome, apoi când leziunile devin grave pot apărea așa simptome ca durere toracică, dureri la nivelul membrelor inferioare, dureri abdominale, infarct cerebral.

Există multe ALIMENTE cu nivel ridicat de colesterol și dacă aveți colesterolul mărit trebuie să fiți atenti în ceea ce privește dieta.

  •  Limitați grăsimile și uleiurile saturate așa ca untul, slănina, uleiul de palmier.
  •  Evitați grăsimile trans sau uleiurile vegetale parțial hidrogenate. Aceste uleiuri trec printr-un process care le face solide. Ele se găsesc în unele tipuri de margarină, crackers, biscuiți, chipsuri sau alte gustări.

  •  Limitați carnea grasă, mezelurile și micii. Mezelurile, în special, crenvuștii, parizerul, carnații, salamul, dar și micii conțin o cantitate mare de grăsimi și foarte puțină carne, și ar trebui scoase complet din meniu. Carnea de porc, vită, rață sau miel, consumată în exces , la fel, provoacă cresterea colesterolului.
  •  Evitați pate de ficat, ficat de vită sau de porc pentru că ficatul, în general, este organul în care se află concentrația cea mai mare de colesterol.

  •  Limitați consumul de gălbenuș de ou. 6 galbenușuri de ou conțin 1085 mg colesterol, o cifră ce depășeșește de aproape 4 ori limita zilnică permisă de colesterol.
  •  Limitați produsele lactate ce conțin mai mult decât 1% grăsime. Acestea includ smântâna și cașcavalul.

  •  Limitați brioșele, gogoșile, prăjiturile, croissantul și tartele făcute cu grăsimi saturate sau hidrogenate. Încercați produse de panificație care sunt sărace în grăsimi.
  •  Evitați mâncarea procesată, grăsimile rezultate din arderi successive sunt extrem de periculoase. Hamburgerul, cartofii prăjiți, puiul la rotisor au multe grăsimi saturate. Când luați masa în oraș optați pentru sandwich cu carne coaptă de pui sau carne de pui care să nu conțină piele, salate cu dressing cu puține calorii și mâncare care nu este prăjită. Rugați chelnerul să scoată din felul de mâncare comandat cașcavalul sau maioneza.

La nivel mondial foarte mulți tineri se confruntă cu un nivel al colesterolului ridicat. Valorile ridicate ale colesterolului provocă probleme grave de sănătate. O dietă echilibrată, eliminarea fumatului și mai multă mișcare ne pot ajuta să menținem sub control colesterolul.