022 Oct 2018

10 Mituri Despre DIETA ATKINS!

Diete

by Maria Marian

DIETA ATKINS este una dintre cele mai populare diete din lume, inclusiv printre celebrități. Este o dietă bazată pe PROTEINE și poate părea aparent ușor de urmat, la o primă vedere.

Dar există și mituri promovate de adepții cei mai înflăcărați a dietei respective, mai mult sau mai puțin conștient. Dietele sărace în carbohidrați, cum ar fi Atkins, au fost întotdeauna controversate. Noile cercetări și publicitatea cu ajutorul mass-mediei sporesc controversele și mai mult. Din acest proces atât de întâlnit în societatea noastră, suferă omul de rând.

După publicarea inițială în 1972, Dieta Atkins a fost revăzută în 1992, ca "Noua Revoluție dietică Dr. Atkins", creând un nou val de interes în dieta săracă în carbohidrați.

Oamenii de rând nu știau însă pe cine să creadă. Dietele sărace în carbohidrați și cele bogate în carbohidrați nu ajutau la nimic, întrucât în 2003, rata obezității s-a mărit considerabil din nou. Potrivit Jurnalului Asociației Medicale Americane, 64% dintre americani sunt supraponderali și 31% - obezi. Acest lucru este din păcate în continuă creștere. Este evident că chiar și dietelor sărace în carbohidrați le scapă ceva – dar ce anume?

Mitul nr. 1: Dieta Atkins, precum și multe altele sărace în carbohidrați NU FUNCȚIONEAZĂ

În cazul în care definiția ”funcționării” constă în pierderea greutății, atunci dieta Atkins FUNCȚIONEAZĂ. Studiile au arătat că dieta Atkins duce la pierderea în greutate mai mult decât consumul mare de carbohidrați și dietă săracă în grăsimi.

De fapt, pentru persoanele obeze cu tulburări ale metabolismului glucidic (hiperinsulinemie, hipoglicemie și insulinorezistență), dietele Atkins s-au dovedit a funcționa destul de bune.

Cu toate acestea, în cazul în care funcționarea unei diete se echivalează cu pierderea grăsimii pe termen lung, atunci dieta Atkins nu este totuși foarte bună. Dar cel mai important moment este că nici altele nu funcționează. Dieta Atkins înregistrează pierderi în greutate considerabile la început, dar odată ce dieta se termină, apar iarăși problemele. A fost demonstrat că restricția consumului de carbohidrați accelerează pierderea în greutate pe termen scurt.

O dietă săracă în carbohidrați poate fi săracă în carbohidrați și bogate în grăsimi sau redusă în carbohidrați și bogată în proteine. De aici rezultă că orice dietă trebuie de ales cu mare atenție, atrăgând atenția la echilibrul hormonal, eficiența metabolică și reglarea apetitului.

Mitul nr. 2: Există numeroase cercetări ce dovedesc că dieta Atkins este eficientă 

Atunci când navigăm pe internet, o să găsim numeroase informații de tot genul. Dacă căutați detalii despre dieta Atkins, tot ce e posibil e să găsiți mai multe fapte în favoarea dietei. Adevărul este că aceste titluri nu vă oferă o imagine completă. Nu vă grăbiți să credeți tot.

Atkins este considerată la fel de eficientă pentru pierderea în greutate pe termen scurt precum dietele convenționale. Acestea însă nu sunt decât niște rezultate preliminare. Nu uitați de faptul că această comparație e făcută cu dieta ce conține o mulțime de paste, cereale și pâine. Deci, citiți cu atenție și analizați ce citiți pe internet.

Mitul nr. 3: Cercetările au demonstrat că dieta Atkins este sănătoasă și nu mărește nivelul de colesterol precum celelalte diete

Participanții dietei Atkins au avut o creștere mai mare în colesterolul HDL și o scădere mai mare în cadrul trigliceridelor decât celălalt grup în cadrul unei cercetări.

Grăsimile saturate și colesterolul sunt periculoase și nesănătoase. Acestea contribuie la boli cardiace coronariene. Acest lucru a influențat majoritatea profesioniștilor din domeniul sănătății. Ei s-au afirmat împotriva dietelor sărace în carbohidrați care au la bază cantități mari de grăsimi saturate.

Unele grăsimi, cum ar fi somonul și peștele gras, sunt printre cele mai sănătoase și cardio-protectoare alimente pe care le puteți mânca. Multe dovezi arată că dacă consumați cantități rezonabile de grăsimi saturate în mod natural, cum ar fi cele găsite în ouă întregi și carnea roșie, atunci acestea sunt într-adevăr benefice.

În mod evident, nu putem împărți dietele în aceeași categorie. Totuși ideea că dietele bogate în grăsimi saturate sunt sănătoase și sigure pentru utilizarea pe termen lung este încă prematură.

Mitul nr. 4: Dieta Atkins vă va ajuta să vă mențineți în formă permanent

Dr. Atkins susține că dieta lui este perfect adaptată pentru a fi folosită toată viața, spre deosebire de alte diete.

Oamenii însă așteaptă numere reale și destul de mari, dorindu-și ceva într-adevăr promițător. Iată care sunt cele mai importante lucruri pe care ar trebui să le cunoașteți despre pierderea rapidă în greutate: Care au fost kilogramele scăzute? Cât a constituit grăsimea corporală și cât apa, glicogenul și țesutul slab?  Se va menține oare această masă corporală?

Majoritatea dietelor nu vor menține greutatea la care ați ajuns mai mult de un an. Prognozele de lungă durată durată sunt de fapt cam imposibil de făcut fără efort permanent.

Mitul nr. 5: Caloriile nu se numără și puteți să mâncați cât vă doriți cu dieta Atkins

Dr. Atkins a afirmat că de fapt caloriile nu se numără și a sfătuit celora ce urmează dieta lui să să mănânce cât își doresc.

Când urmați o dietă scăzută în carbohidrați, cu multă grăsime, pofta de mâncare scade. Controlul poftei de mâncare este un beneficiu al dietei Atkins, în special pentru persoanele care luptă cu hipoglicemie, foame și pofte. Totuși acest lucru nu înseamnă deloc că puteți să mâncați cât doriți. Scăderea poftei de mâncare este cauzată de dieta Atkins, făcându-vă să uitați de mese. Trebuie să fiți mereu conștienți de calorii și porții.

Dacă totuși credeți că puteți slăbi atunci când mâncați cât doriți, trăți într-un vis.

Mitul nr. 6: O nouă cercetare a arătat că dieta Atkins vă oferă un avantaj metabolic

Un nou studiu a demonstrat că persoanele supuse unui regim alimentar bazat pe număr scăzut de carbohidrați au slăbit la fel de mult ca și celelalte diete ordinare. Partea șocantă a fost atunci când cei care urmau dieta Atkins au putut consuma cu 300 calorii mai mult.

Iată însă explicația.

Faceți diferența dintre 2000 de calorii obținute din niște gogoașe cremoase și 2000 de calorii venite din piept de pui. Rezultatul asupra organismului va fi total diferit. Deci, avantajul metabolic diferă de la produs la produs. Un avantaj este efectul compoziției unei diete asupra hormonilor; și anume insulină și glucagon.

Un al doilea avantaj este numit efectul termic al alimentelor. Deci ați putea slăbi mai mult consumând mai multe calorii cu produsele ce au un efect termic mai mare.

Cel mai important lucru este că nici un studiu nu a confirmat că puteți consuma cât vă dorește inima.

Mitul nr. 7: Dieta Atkins accelerează pierderea greutății

Cele mai multe organizații ale sănătății recomandă pierderea de nu mai mult 1 kg pe săptămână. Dieta Atkins promite însă pierderea greutății de 3.5 kg la 7 kg în primele două săptămâni. Există însă mare diferență între greutate corporală, apa din corp, grăsimea corporală și masa corporală slabă.

Pierderile mari în greutate sunt de fapt nu altceva decât pierderea apei din corp și glicogenul. Scopul ar trebui să fie de fapt pierderea permanentă a greutății, ci nu bruscă. Aveți răbdare!

Mitul nr. 8: Carbohidrații îngrașă

Dr. Atkins a afirmat că carbohidrații sunt cei care vă îngrașă. Dietele ce conțin mai mulți carbohidrați sunt la sigur motivul oamenilor ponderali și aceștia nu vor deveni niciodată slabi.

Mitul ”carbohidrații îngrașă” este unul dintre cele mai mari minciuni spuse vreodată. Cauzează o confuzie nemaipomenită persoanelor ce țin diete.

Adevărul este că, nu putem da vina pe toți "carbohidrații." Depinde și de tipul acestora. Carbohidrații cei mai dăunători sunt cei rafinați - făină albă și produse din zahăr alb, cum ar fi pâinea albă, pastele albe, cerealele îndulcite de zahăr, bomboane și băuturi răcoritoare.

Trebuie permanent să faceți distincția dintre carbohidrații naturali sau cei rafinați. O dietă sănătoasă bazată pe arderea grăsimilor ar trebui să fie bazată pe alimente naturale.

Mitul nr. 9: Cetoza vă face să vă simțiți mai bine și nu vă afectează nicidecum

Corpul este o adevărată minune. Acesta este cababil de a arde proteine, grăsimi, carbohidrați pentru a produce energie. Cel mai eficient ”gaz” este totuși carbohidratul. Dietele scăzute în carbohidrați nu sunt cele mai bune pentru sportivi, deoarece nu vor putea suporta efortul fizic.

Cei care nu au posibilitatea să facă exerciții și mișcare fizică, ar trebui să urmeze o dietă scăzută în numărul de carbohidrați. Se pare că dietele ketogenice vă ajută să slăbiți chiar și cu puțină mișcare fizică.

Adevărul este că de fapt combinația dintre alimentele naturale împreună cu exercițiile fizice ar avea un impact mult mai mare asupra organismului. Dacă puteți face sport, faceți asta! Nu ezitați!

Mitul nr.10: Dietele ketogenice sunt secretul slăbirii

Termenul de ”sărac în carbohirați” este utilizat pe larg. Pentru fiecare dietă în parte, numărul de carbohidrați diferă. Dietele ketogenice sunt foarte stricte și de fapt neechilibrate. Este ireal să credeți că o dietă mai extremă, vă va ajuta să slăbiți mai repede.  

Nici o cercetare nu a dovedit încă că trebuie de interzis carbohidrații într-atât de mult încât să declanșați cetoză. Beneficiul dietelor scăzute în carbohidrați și mai multe proteine implică un efect termic mai mare, reglarea poftei de mâncare și controlul hormonal.  Dacă însă excludeți carbohidrații, riscați să vă lipsiți și de aceste efecte.

Și totuși care este metoda ideală de a slăbi?

În dieta sa, dr. Atkins a reușit să cuprindă niște elemente destul de importante. El a identificat sensibilitatea la carbohidrați și hiperinsulinemie ca factori care contribuie la obezitate. El a vorbit despre avantajul metabolic al proteinei. El a subliniat că este posibil să nu fie o legătură directă între grăsimi saturate, colesterol și boli de inimă.

Pe lângă aceste lucruri importante, acesta a lăsat și multe semne de întrebare care din păcate a indus în eroare lumea.

Slăbirea permanentă nu este rezultat al eliminării carbohidraților din alimente. Poate dieta Atkins nu e ideală, dar la fel de ineficiente sunt și altele. Poate slăbirea nu constă în diete, ci în alimentație echilibrată și exerciții?