019 Feb 2018

Suferi de Sindromul Privitului Computerului? Iată cum poate fi prevenit!

Recomandări

by Maria Marian

Pentru milioane de oameni care lucrează în faţa unui monitor, durerile de cap, de gît şi ochii inflamaţi sunt cele mai „sâcâitoare” manifestări care pot apărea din cauza computerului.

Specialiştii numesc această stare Sindromul Privitului Computerului sau Sindromul Privitului la Calculator (SPC) – o stare temporară de iritabilitate a ochilor după o perioadă îndelungată de lucru la computer. Acest lucru se întâmplă adesea multora dintre noi - aproximativ 70 de milioane de oameni în întreaga lume suferă de acest sindrom și nici măcar nu ştiu.

Unii cercetători susţin că SPC este „Pericolul nr.1 al secolului 21". Un studiu realizat pe un eşantion de 642 de elevi din Iran cu vârste cuprinse între 11 şi 18 ani a constatat că aproximativ 70% dintre ei utilizau computerul timp de cel puţin două ore pe zi. Aproape jumătate dintre ei aveau ochi încordaţi, uscaţi, vederea înceţoşată şi aveau dureri de cap. Simptomele au fost mai grave la persoanele cu miopie şi prezbitie (o afecţiune a vederii prin care lentilele ochilor îşi pierd capacitatea de a se concentra). În timp ce majoritatea îşi revin rapid după ce se îndepărtează de ecran, alţii au nevoie de o zi pentru a-şi reveni. Aproximativ o treime stau prea aproape de ecran.

Din fericire, există câteva metode simple pe care le puteţi face pentru a evita disconfortul cauzat de SPC.

Ochii lucrează mai greu atunci când citim de pe un ecran, deoarece imaginile de computer sunt realizate din pixeli, puncte mici, care au un centru luminos şi marginile neclare. Imaginile şi cuvintele imprimate, prin comparaţie, sunt solide şi binedefinite. Ochii trebuie să se concentreze în mod constant, să se relaxeze, apoi să se reorienteze şi să se concentreze din nou pentru a citi pixelii, ceea ce oboseşte muşchii globilor oculari.

Iată cîţiva paşi simpli pentru a minimiza impactul nociv al monitorului:

  1. Clipiţi des. Când vă uitați la ecran, nu clipiți la fel de des precum în mod normal, iar acest lucru se poate rezolva dacă în mod conştient o veți face mai des, ceea ce va umezi ochii şi va reduce iritaţia.
  2. Regula 20-20-20. Atunci când petreceţi perioade lungi în faţa computerului sau unui alt aparat digital, ţineţi minte la fiecare 20 de minute să va îndepărtaţi privirea de la aparat pentru 20 de secunde, privind într-un punct aflat la 20 picioare (în sistemul metric această echivalează cu 6 metri) de computer. Astfel veţi permite ochilor să se odihnească.​
  3. Iluminarea adecvată. Pentru a diminua tensiunea oculară, setaţi plafoniera la minim şi poziţionaţi lampa de birou astfel încât să lumineze biroul şi nu spre dumneavoastră. Amplasaţi ecranul computerului astfel încât să reduceţi reflexia altor surse de lumină.
  4. Păstraţi distanţa. Ecranul trebuie să fie la 46-66 cm depărtare de faţă; dacă e ţinut mai aproape, ochii trebuie să facă eforturi mai mari să se concentreze pe ecran.Este mai comod să priviți în jos la un ecran, astfel încât să păstrați ecranul la 15-20 de grade sub nivelul ochilor (aproximativ 10-13 cm faţă de nivelul orizontal, măsurată din centrul ecranului). Intensitatea culorii albastre a monitorului trebuie redusă, această culoare oboseşte cel mai mult ochii.
  5. Purtaţi ochelari pentru calculator, iar dacă aveţi ochelari, verificaţi reţeta de la medic şi asiguraţi-vă că au fost luate în considerare lentilele heliomate, care reduc efectul de orbire produs de lumina puternică.​
  6. Prezentaţi-vă la medic. Tratamentul potrivit este bazat pe o abordare multidirecţională, incluzând utilizarea ochelarilor pentru calculator, o programare convenabilă a pauzelor şi folosirea lacrimilor artificiale.
  7. Și citiţi mai multe cărţi, ele sunt mai bune!

Aplicând aceste 7 sugestii în viața dumneavoastră cotidiană, veți reduce impactul computerului asupra ochilor dumneavoastră și nu veți mai avea de suferit de pe urma SPC.