019 Feb 2018

Cu cât mai puţine ore de somn cu atât mai multe boli

Recomandări

by Maria Marian

Nu e grav dacă nu dormi o noapte sau două, problemele încep să se manifeste atunci când se face un obicei din acest program „pe dos”. Deci, insuficiența orelor de somn duc spre o serie de afecțiuni ale sănătății.

Atunci când organismul nostru nu se satură de somn imunitatea începe să scadă, iar ceea ce afectează sistemul imunitar în mod direct este micșorarea numărului de citokine esențiale când organismul luptă cu infecții sau inflamații. Dr. Eric J. Olson, de la Mayo Clinic susține că: „Anticorpii și celulele ce combat infecțiile se reduc cantitativ atunci când nu dormim îndeajuns.”.

Oamenii de știință de la Școala de Medicină a Universității din Warwick au constatat că „nopțile scurte” vin la pachet cu boli de inimă. Somnul mai scurt de 6 ore pe noapte aduce un risc cu 48% mai mare de îmbolnăvire a inimii sau chiar se poate încheia cu moartea, din aceeași cauză, și cu 15% mai mare probabilitatea de a provoca un atac cerebral, ce poate avea și consecințe fatale. Deci, pentru a preveni apariția mai multor boli la inimă și pentru a vă prelungi viața este absolut necesar să vă gestionați timpul eficient, respectând orele de somn.

Obiceiul pe care și-l creează unii, de a-și amâna unele sarcini pentru orele târzii, costă cam scump după cum se vede. Mai mulți experți de la diferite universități din lume s-au convins de faptul că privarea de somn duce la apariția proteinei beta-amiloid în creier, iar aceasta duce la Alzheimer. După cercetări îndelungate aceștia au stabilit că cei cărora li s-a înregistrat o creștere a acestei proteine în cortexul frontal mediu nu dorm suficient.

Paradoxal, însă atât cei care dorm mai puțin de 6 ore, cât și cei care depășesc 9 ore de somn pe noapte sunt expuși aceluiași risc – colita ulcerativă. Această boală se poate răsfrânge asupra colonului și rectului, provocând ulcerațiile la intestinul gros.

Un studiu publicat de JAMA Network, o revistă internațională de medicină, a demonstrat pe baza a 400 de oameni în etate că insuficiența de somn generează depresia, dar și mai grav, în cazul celor care nu repsectă numărul orelor se somn riscul de suicid crește de 1,4 ori mai mult. După 10 ani de studiu, au fost înregistrate 20 de cazuri de suicid dintre subiecții care au fost supuși cercetării.

Un matur (18 – 64) trebuie să doarmă aproximativ 7-9 ore pe noapte. Ultimele sondaje au dovedit, însă, că majoritatea oamenilor dorm mai puțin de 7 ore în zilele de lucru. Motivele din care aceștia nu dorm sunt diverse: probleme financiare, probleme familiale, stresul de la serviciu, treburi prin jurul case ș.a.

Pentru o viață sănătoasă și lungă trebuie să ne educăm programul zilnic, cea ce ar însemna să ne culcăm măcar cu o oră înainte de miezul nopții, să practicăm sportul, să evităm consumul produselor ce conțin cofeină, consumul de alcool, să găsim câte o activitate relaxantă, precum e cititul, și să o practicăm zilnic înainte de culcare.